לק"י
מאמר לפרשת "וישלח" מאת: מנחם צדוק.
יעקב שולח מלאכים של ממש לעשו אחיו.(על פי רש"י)
לאחר שבפרשה הקודמת נמתחו קווים גדולים בכל מסכת חייו של יעקב אבינו ע"ה ובהם נפתולי החיים שפקדו אותו עם עשו ולבן. הרי שעכשיו בהגיעו למעלת אבותיו זוכה הוא ליותר ממה שזכו אבותיו בכך שדיוקנו חקוק במרכבה. המשמעות לכך היא שיעקב מהווה את הדיוקן המושלם בשמו החדש "ישראל". "כי שרית עם אלוה-ים ועם אנשים ותוכל". דיוקן זה בא לידי ביטוי ע"י המלאכים שפגש עם הגיעו מחניים, ואותם הוא שולח לפניו לעשו אחיו טרם המפגש הגדול בין השניים. מהם אותם המלאכים ששלח יעקב?
כותב "המשך חוכמה" שאין מדובר כאן במפגש בין בני אדם, אלא במפגש של האדם עם המלאכים, ואין כאן ראיית עיניים, משום שהמלאכים שהאדם רואה הינם בתודעתו של האדם ולא ראייה חושית. ומשום כך בא הביטוי המטאפורי בהמחשה ויזואלית זו לומר לך על הכרת האלוה-ים שיש בתודעתו של האדם השלם, וכל אימת שאין אותם מלאכים "פוגעים" בתודעתו של האדם, אין הוא רואה אותם כלל. וכפי שנאמר בפרשה היוצאת "ויפגעו בו מלאכי אלוה-ים"… כלומר הם פוגשים אותו ורק לאחר מכן הוא רואה אותם בתודעתו. כך מסביר המשך חוכמה. (ניתן בודאות לומר שדבריו אלו הושפעו ישירות מתורת הנבואה במשנת הרמב"ם במורה נבוכים ח"ב מב ואילך הרוצה יעיין שם)
במרכבה אנו מוצאים את הצורות הבאות.
שור(כרוב)
נשר
אריה
ואדם…
חזל קבעו שזהו דיוקנו של יעקב…וזה מדוע? מפני שיעקב עם כל מסכת חייו שילב את כל כוחות הנפש הבאים לידי ביטוי במרכבה . מנהיגות=האריה
עבודה ויגיעת כפיים=השור
המעוף בהשגות השיכליות=הנשר
כל זה מקנה לאדם את השלמות המידותית וההגיונית=האדם (יעקב)
יעקב שילב בחייו הסוערים גם לימודים רוחניים בכך שהיה יושב אהלים, וגם מלאכה המכבדת בעליה בבחינת "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ ותורה שאין עימה מלאכה סופה בטלה" (אבות) כך עלה יעקב בסולם הדרגות והגיע למעלת אבותיו ואף הגדיל מהם כשזכה להיות חלק מהמרכבה. חייו אלו הניבו פירות טובים אשר הם הם בעצם אותם המלאכים ששולח יעקב לעשו אחיו הארצי השרוי בשדה קרב הצבוע באדום. שואל יעקב את אחיו "מה עשית במשך כל זמן העדרותי 21 שנים?" ומה אני עשיתי"? 21 שנים ציחצחת חרבות והקמת צבא רב של אלופים שכן על החרב אתה חי… בעוד שאני ניצלתי את הזמן כדי להוציא מן הכוח אל הפועל את משאת נפשם של האבות להקים ממלכת כוהנים וגוי קדוש… בעוד שאני עוסק בחיובי הינך עוסק בהבלי העולם ובנקמות… הבכורה ניטלה ממך בצדק על אף הדרך המעוקלת והנפתלת שבה היא נלקחה ממך. כי הבכורה תהפוך לתפארת לפני השם. ושפיכות דמים וצביעות שחרות על דגלך ינם עולים בקנה אחד עם תפארת השם יתברך. וכיום שאתה בא לפגוש אותי עם צבא רב של אלופים הינך פוגש את אותם מלאכים שאני מציג בפניך כיום והם: מורשת אבות…עשייה חיובית…תא משפחתי טהור … בנים ובנות מלובנים ומזורזים לעבודת השם יתברך… נשים כשרות וצדקניות… חסד… אהבת הבריות… ועוד ועוד כאלו ואחרים המקנים לו לאדם שלמות הגוף והנפש. מחנה מול מחנה אח מול אח . מעצמה מול מעצמה. בשביל זה ציחצחת חרבות? להשמיד עם שלם התומך בשלום והמביא את דבר השם לעולם כפי שעשו אבותיך? הלזאת פילל אברהם? הלזאת ייחל יצחק? לך לדרכך ואני לדרכי… לך עם מלאכי החבלה שיצרת לעצמך ואני אלך עם מלאכי השרת אשר יתנהלו עימי לאיטי ואין שום קשר בינינו גם אם יצאנו מאותו רחם.
כך שיבר יעקב את שיני עשו וכך אנו כנסת ישראל נשבר את שיני אויבינו הבאים עלינו לכלותינו והקב"ה מצילנו מידם. "אלה ברכב ואלה בסוסים ואנחנו בשם ה' אלוהי-נו נזכיר"
שבת שלום.