הלכות לשון הרע הלכה יומית
א' אב – ראש חודש אב
רכילות , כשיש הצדקה למעשה
אסור לספר רכילות אפילו כשברור שהיתה הצדקה מלאה למעשה הנדון. לפיכך אסור לספר לאדם שמישהו דיבר בגנותו לתועלת. יתרה מזו, אסור לספר לאדם שמישהו דיבר נגדו בעצת פוסק. אנשים נוטים לחוש טינה כלפי מי שמדבר נגדם אפילו כאשר ברור שהיתה למספר הצדקה לעשות זאת.
ב' אב
רכילות , ועדות – קבלה ובתי דין
חשוב מאוד לזכור את האיסור לספר רכילות כאשר ועדת קבלה מתכנסת לדון במועמדים להתקבל כתלמידים, במועמדים למשרה או למינוי לתפקיד קהילתי או ארגוני. בין אם תהיה התוצאה הסופית בעד אותו מועמד ובין אם לאו, אסור לגלות את זהותו של כל מי שהתנגד למועמדותו. אסור לחבר הועדה לומר למועמד "אני הייתי בעדך אבל חברי הכריעו נגדך".
הוא הדין כאשר בית דין פוסק נגד אחד הצדדים המתדיינים, אסור לאחד הדיינים לספר שכולם הסכימו פה – אחד נגדו, או אלו דיינים צידדו עם איזה צד, או אפילו לומר "אני פסקתי לטובתך אבל החלטת הרוב היתה נגדך", מפני שטבעי שאנשים יחושו טינה כלפי מי שפסקו נגדם.
ג' אב
רכילות , דעות שליליות
היות וכל אמירה העלולה לעורר מדנים בין יהודים נחשבת בגדר רכילות, אסור לומר ליצרן או למפיץ שפלוני אינו אוהב את מוצריו. כך הדבר אפילו כשאותו מוצר בדרך כלל בלתי מקובל. בדומה לכך, אסור לומר לדרשן או מרצה שהרצאתו לא מצאה חן בעיני פלוני או בעיני מספר אנשים, וכן אסור לומר לסופר או לאמן שאנשים מסוימים אינם מעריכים את עבודתו (אלא אם כן הדבר נחוץ בהחלט לתועלת).