הלכות לשון הרע הלכה יומית
ג' כסליו
לשון הרע: תועלת – סיוע לקרבן , מסירה
האופן השני של פרסום גנות לתועלת הוא כשהכוונה לסייע למי שנפגע מהתנהגותו של האדם שעליו מדובר.
אם ראה אדם במו עיניו כיצד יהודי גורם נזק כספי, או אחר לזולתו, ומגמתו היא לדאוג לפיצוי עבור הנפגע, הרי זו מטרה לתועלת ועל כן מותר לו לספר את שהתרחש. לאחר שווידא שהפרטים נכונים, ולאחר שדיבר עם המזיק והוכיחו, עליו להביא בחשבון מה תהיינה התוצאות של סיפור העניין והאם על פי הדין מותר לו לעשות זאת.
בחברה תרבותית, הדרך הישרה לטיפול במעשה פשע הוא להודיע לשלטונות. אולם, מסירת יהודי לשלטונות חילוניים עלולה להביא לענישה שאינה מגיעה לו על פי דין תורה. לדוגמא, מאסר בכלא אינו אמצעי מקובל בדין תורה כעונש בדיני ממונות. מסירת מידע העלול להוביל לכליאתו של יהודי יכולה להיחשב כמלשינות. אך ורק אם ברור שפלוני מהווה סכנה לציבור, מותר לדבר עליו כדי להגן על הזולת מפני פגיעתו. עניינים אלו מורכבים ורגישים עד מאוד ולפיכך נדרשת בהם התייעצות עם גורם הלכתי מוסמך.
ד' כסליו
לשון הרע: תועלת – סיוע לקורבן , הזמנה לדין תורה
התורה מחייבת כי מחלוקות בדיני ממונות יובאו לפני בית דין רבני. מותר להפעיל לחץ חברתי על יחיד כדי לשכנעו להתדיין בדין תורה בבית הדין.
אולם אין לנקוט בלחץ חברתי העלול להביך את האדם אם הוא נכלל בגדר "עמיתך". אדם הסבור בטעות שיש לו הצדקה ליטול את כספו של הזולת אכן יש להעמידו על טעותו אבל אין הוא מומר.
אסור לביישו, אבל מותר לדון בעניין עם כל מי שיכול להשפיע עליו ולהסביר להם שאותו אדם מעורב במחלוקת ממונית ויש לשכנעו להופיע בפני בית דין. שלא כמו במקרה של יחיד, רשאי בית הדין לפרסם את העובדה שפלוני מסרב להישמע לדבריו או להופיע לפניו.
כפי שהוזכר לעיל, לעיתים קרובות הלחץ החברתי הוא האמצעי היחיד שבעזרתו יכול בית הדין לאכוף את פסיקותיו.
ה' כסליו
לשון הרע: תועלת – סיוע לקורבן , נטילת הדין לידיים
ראינו שמותר לבית הדין הרבני להפעיל אופנים מסוימים של לחץ חברתי כדי לשכנע אדם המעורב במחלוקת להישמע להחלטותיו.
אולם, אסור להשתמש בלחץ חברתי כדי לעקוף את תהליכי הדיון ולכפות על הגנב להחזיר את הגנבה. אין ליצור בקרב הציבור עמדה במחלוקת ממונית המבוססת אך ורק על יסוד פסק של בית הדין. לפיכך מן הראוי לוודא ששני הצדדים יבואו לפני בית הדין, אבל אסור ליטול את הדין לידיים ולהפיץ ברבים ביוזמה אישית מה שנראה בעיניו של היחיד כצדק הנדרש.