הלכות לשון הרע הלכה יומית
ו' כסליו
לשון הרע: תועלת – סיוע לקורבן , טענות כלפי בית הדין
כשאדם היה עד למעשה פשע שהובא בפני בית דין, והנאשם זוכה על ידי בית הדין מכל אשמה אסור לו למתוח ביקורת על פסק הדין. עליו לצאת מתוך הנחה שבית הדין, המורכב מתלמידי חכמים, עשה כמיטב יכולתו כדי לברר את העובדות על פי דרישות ההלכה (לדוגמא: עדות של שני עדים כשרים) ופסק על פי הדין כמפורש בשולחן ערוך.
אם היה אותו אדם עד יחידי למעשה, אזי עדותו פסולה חרף דבריו המשכנעים. יתר על כן עליו להשלים עם המציאות שבה מוגבלת היכולת האנושית לדון דין צדק מושלם, ולאמיתו של דבר רק הקדוש ברוך הוא זה המסוגל לתקן את אי- הצדק החברתי.
ברור שאדם שהפסיד בדין אינו יכול להיות אובייקטיבי בהערכתו את פסק הדין. טענות ופקפוקים באשר לטיבו של בית הדין או האשמת הדיינים במשוא פנים, הרי זו במפורש הוצאת שם רע.
בכל זאת אם יש לאדם מקום לחשוש שפסק הדין נקבע כתוצאה מטעות בהליכי הדיון, הוא יכול לשאול בעצת סמכות רבנית ולבקש מן הרב שיברר את העניין.
ז' כסליו
לשון הרע: תועלת – סיוע לקרבן , זכויותיו של הקרבן
למדנו בימים הקודמים שאפילו כשברור לאדם שמישהו הזיק לזולתו מבחינה כספית, אסור לו לנסות להשפיע על עשיית הצדק מחוץ לגדרי ההלכה. הדברים חלים לא רק על עד, אלא גם על הקרבן עצמו.
אם אדם מרגיש שהוא נפל קרבן לחוסר הגינותו של פלוני, ולאחר שברר את אמיתות העובדות הוא מגיע למסקנה שיש לו בסיס מוצק לתביעה נגדו, אסור לו לספר ברבים על המזיק כדי להשיג פיצוי על הפסדיו. עדיף כי יתעמת באופן פרטי עם אותו יחיד, ובמקרה הצורך ישאל בעצת רב. במידת האפשר ישתדל שלא להזכיר את שמו של המזיק באזני הרב.
אסור למי שהיה עד למעשה לגלות לקרבן את זהות האשם במעשה, אם יש מקום לחשוש שהקרבן ישתמש בדרכים שאינן כשרות על פי ההלכה כדי לקבל חזרה את כספו.
ח' כסליו
לשון הרע: תועלת – סיוע לקרבן , נזק נפשי ורגשי
תחום חשוב של דיבור הנחשב לתועלת הוא זה המסייע להקל על מצוקתו הנפשית או הרגשית של אדם שנגרמה לו על ידי אחרים.
מותר לכל אדם הסובל רגשית או נפשית לפנות בבקשת עזרה, גם אם הדבר כרוך בדיבורים על אנשים ומאורעות שאלמלי כן היו נחשבים כלשון הרע. רצוי, במידת האפשר, להשמיט את שמות המעורבים ולספר רק את הדברים הנחוצים לצורך העניין.
החפץ חיים מעלה את האפשרות שאדם המספר דברים מתוך כוונה להפיג את דאגתו ולהקל מעל עצמו, הוי כמכון לתועלת להבא, בבחינת דאגה בלב איש ישיחנה לאחרים. מובן שהדברים אמורים במצבים קשים במיוחד ולא במהלך השגרתי של חיי היום יום.
שלום,
אשמח לדעת מאיפה לקוחות ההלכות, מי המחבר?