הלכות לשון הרע הלכה יומית
י' אייר – כ"ה לעומר
לשון הרע: תועלת , כוונה לתועלת
על פי הכלל שמוטב לו לאדם להינזק מבחינה חברתית או כספית ובלבד שלא ידבר לשון הרע, נראה לכאורה שאין כל הצדקה הלכתית לדיבור לשון הרע כשמכוונים לתועלת. אם כן, מדוע מתירה ההלכה דיבורים כאלו כשמכוונים לתועלת?
ראינו שכל אופני לשון הרע מסווגים לשני סוגים :
א. דברי גנאי.
ב. דברים העלולים להזיק לאדם.
אסור לדבר בגנות הזולת, באשר יש כאן התרכזות במגרעותיו של אדם או בהתנהגותו השלילית.
יש פעמים שבהן ברור שהדיבור על חסרונותיו של אדם עשוי להביא תועלת ורצוי לנקוט בו. דבר זה נכון במצבים הבאים: כשמנסים לעזור לאדם שעליו מדובר או כשמנסים להגן על אחרים מפני אותו אדם. במצבים כאלו, למרות שיש להזכיר חסרונות או התנהגות שלילית, אין הדיבור הזה נחשב כלשון הרע. דיבור מזיק הוא הגדר לשון הרע. דיבור לתועלת איננו לשון הרע.
כדי להבדיל בין דיבור אמיתי לתועלת לבין דברים שאינם אלא ניסיונות להצדיק דיבור לשון הרע, יש צורך ברגישות רבה, באובייקטיביות ובידיעת ההלכות. החפץ חיים מונה מספר תנאים הנדרשים להגדרת דיבור כדיבור לתועלת אשר לא יחשב כלשון הרע.
צריך ללמוד היטב את התנאים הללו – אשר נעסוק בהם ב"ה בהמשך – המתירים דיבור מסוים כדיבור לתועלת, בטרם מחליטים לאומרו, כדי שלא להסתכן בדיבור שאיננו אלא לשון הרע. כל החלטה שגויה בעניין עלולה להביא לנזק בלתי ניתן לתיקון, ועל כן ראוי מאוד להתייעץ תחילה עם רב מוסמך.
י"א אייר – כ"ו לעומר
לשון הרע: תועלת , מהו דיבור לתועלת?
ארבעה הם הסוגים העיקריים של דיבור לתועלת שלמענו מותר לספר גנאי:
לסייע לאדם שעליו מדובר (כגון לדון עם אדם אחר על מגרעותיו של פלוני כדי לסייע לפלוני בשיפור מידותיו).
לסייע לאלו המושפעים לרעה מהתנהגותו של אותו אדם:
להגיש עזרה למי שנפגעו ממנו פיזית, נפשית או כלכלית.
להגן על אנשים מפגיעתו של אדם זה להבא, כולל הזהרת מי שמתעתדים להיכנס איתו לשותפות עסקית או חברתית בלתי רצויה והם אינם חושדים בדבר.
לשים קץ למחלוקת שבה מעורב אותו אדם והיא מאיימת לפלג הציבור.
לסייע לאחרים ללמוד משגיאותיו של אותו אדם.
י"ב אייר – כ"ז לעומר
לשון הרע: תועלת , בדיקת אמיתות העובדות
אין די בכך שמצב יוגדר כשייך לאחד מסוגי הדיבור לתועלת שנמנו לעיל. חייבים להתקיים לא פחות משבעה תנאים לפני שיהיה מותר לומר דבר ביקורתי על פלוני.
תנאי ראשון: נפעל רק על פי מידע מכלי ראשון.
קבוצת התנאים הראשונה עוסקת באימות העובדות. אסור בהחלט לומר משהו מכריע על פלוני על יסוד ידיעות שהושגו ממישהו אחר. אין להסיק על ליקוי בהתנהגותו או באופיו של פלוני אלא רק על יסוד מידע ממקור ראשון. (היוצא מכלל זה יהיה כאשר אדם מנסה להגן על מישהו מפני נזק אפשרי, במקרים כאלו מותר לספר ידיעות מכלי שני ועל כך ידובר בהמשך).
תנאי שני: יש לנתח היטב את נסיבות העניין.
גם אם אדם היה עד להתנהגות שהיא לכאורה בלתי נאותה, אל יהיה פזיז בשיפוטו לגבי המעשה. אירוע המוצא מתוך הקשרו יכול להטעות עד מאוד הן באשר לחריצת דעה על אופיו של פלוני והן באשר להחלטה מי מבין הצדדים המעורבים במחלוקת הוא הצודק. צריך לבדוק היטב – היטב את כל הנתונים לפני שמחליטים שאמנם מבינים את המצב לאשורו. יותר מכל חשוב לדעת היטב את כל ההלכות הקשורות לעניין לפני שמחליטים שפלוני אכן עבר עבירה.
י"ג אייר – כ"ח לעומר
לשון הרע – תועלת , ראשית כל – הוכח תוכיח
תנאי שלישי : הוכחת האדם לפני שמדברים עליו
לפני שמדברים עם אחרים בגנותו של פלוני, חייבים תחילה ללבן את העניין עם פלוני עצמו. לפני שמכניסים מישהו אחר לתמונה, חייבים קודם כל לנסות להוכיח את האדם שעבר עבירה ולנסות לשכנעו להיטיב את דרכיו. (כלל זה לא יחול אם השיחה עם אותו אדם עלולה להקשות, אם לא לסכל כליל, על השגת התוצאה הרצויה בכל דרך אחרת).