הלכות שבת -הלכות מבשל
החזרת כלי ראשון על גבי האש
הנוטל קדירה מעל האש בשבת, אסור להחזירה אלא אם כן יתקימו כל התנאים הנ"ל לדעת הספרדים!!!:
- שהאש שעליה הוא מחזיר את הסיר תהיה מכוסה בפח או באזבסט, או על פלאטה חשמלית.
- שהתבשיל יהיה יבש כמו אורז, שניצלים, או אפילו מאכל שיש בו "מעט" רוטב!
- שהתבשיל יהיה מבושל כל צורכו.
ואם התבשיל לח (כמרק וכדומה) צריך עוד ב' תנאים:
- שהתבשיל עדין חם בחום שהיד סולדת בו.
- שלא הניח את הסיר על גבי הרצפה (קרקע), אלא יניח על גבי מיטה, כסא או שולחן וכדומה.
א. היה המאכל לח פושר, אסור להחזיר את הקדירה על גבי הפלאטה ישירות אלא יניח על גבי קדירה רקנית או על גבי קדירה העומדת על הפלאטה.
ב. הניח את הסיר על הקרקע או במקום שהדרך להניח בה את הקדירה בסיום השימוש בה, לא יחזירנה על גבי פח המכסה את האש, אמנם על גבי פלאטה חשמלית, מותר.
הנוטל קדירה מעל האש בשבת, אסור להחזירה אלא אם כן יתקימו כל התנאים הנ"ל – לדעת האשכנזים!!!:
- שהאש שעל גבה מחזיר את הסיר תהיה מכוסה.
- שהתבשיל שבסיר יהיה מבושל כל צורכו. ואם יש בו עוף שעל ידי ריבוי בישולו מתרככות העצמות וראויות למאכל, יש להקפיד שאף הן תהינה מבושלות כל צורכן.
- שהתבשיל יהיה עדין חם במקצת "בין יבש ובין בלח", ואין צורך שיהיה חם בחום שהיד סולדת בו!
- שבשעה שמוריד את הסיר מהאש \ פלאטה, יהיה בדעתו להחזירו למקומו.
- שלא יניח את הכלי מידו, ואף אם מניח על גבי השולחן או השיש שבמטבח וכדומה (לא על הריצפה!), ימשיך להחזיק בכלי בידו עד שיחזירנו למקומו.
בתנאי החזרה – לאשכנזים
סט. לבני אשכנז [לספרדים לא אקטואלי] המצריכים שבשעה שמסיר את הקדירה מהאש יהיה בדעתו להחזירה, בשעת הצורך אפשר להקל במקרים הבאים:
- כשהניח את הקדירה על גבי כסא או שולחן מבלי להחזיק בה, אם היה בדעתו להחזירה, מותר להחזיר.
- החזיק את הקדירה בידו ולא הניחה, אף אם בשעה שהסירה לא חשב להחזירה, מותר להחזירה.
יש לזכור! שלא הקילו בדברים אלו אלא אם כן נתקיימו כל התנאים שהוזכרו לעיל.
בשעת הדחק, שאם לא יחזיר את הסיר לפלטה ישאר בלי אוכל חם בשבת, ניתן להקל בדיעבד ולהחזיר את הסיר על גבי הפלטה, גם אם הניחו מידו ולא היה בדעתו להחזירו, ובלבד שהאוכל יהיה מבושל כל צורכו, ועדין לא נצטנן לגמרי, ומחזיר על גבי אש מכוסה או לפלטה חשמלית.
הניח את הסיר על גבי הקרקע אפילו היה בדעתו להחזירו, לא יניח על גבי הפלטה ישירות, אלא יניח סיר וכדומה הפוכים (קדירה רקנית) על הפלטה ועל גבם יחזיר את הסיר, וביותר טוב להחזיר על גבי סיר אחר עם מאכל העומד על גבי הפלטה.
בתנאי החזרה
א. תבשיל "לח" (כמרק וכדומה) המבושל כל צורכו, שהיה מונח על גבי הגז וכבתה האש או על גבי פלטה חשמלית וקפץ החשמל, מותר לקחתו ולהניחו על גבי פלטה של השכנים, ובתנאי: לאשכנזים – שעדין לא הצטנן התבשיל לגמרי, ולספרדים – צריך שיהיה התבשיל עדין חם בחום שהיד סולדת בו.
ב. בתבשיל יבש לגמרי (כאורז, שניצלים וכדומה) [ולספרדים אף תבשיל שעיקרו הוא היבש אף שיש בו מעט רוטב, כדגים או ירקות עם מעט רוטב] מותר להחזירו אף בצונן לגמרי, ובלבד שיהיה התבשיל מבושל כל צורכו.
בתנאי החזרה שהתרנו להעביר את התבשיל מפלטה שכבתה לפלטה אחרת, לספרדים יכול להניח את התבשיל ישירות על הפלטה השניה.
אמנם האשכנזים מחמירים שלא ליתן ישירות על גבי מקור החום אלא לצידו. דהיינו: אם מונח על גביי להבת הגז בלעך (פח מתכת) לא יתן את התבשיל מעל מקום הלהבה, אלא יניח על הבלעך בצד בו אין להבה תחתיו. וכן בפלטה חשמלית לא יניח ישירות על מקור החום אלא במקום שאין תחתיו מקור חום, ואפילו שהתבשיל יגיע במקום זה לחום שהיד סולדת בו.
וביותר טוב להניח על גבי קדירה אחרת העומדת על גבי הפלטה שיש בה תבשיל, או על גבי קדירה ריקנית (סיר הפוך ריק וכדומה). ובדיעבד כשלא יכול לעשות את כל הנ"ל יכול להניח את הקדירה ישירות על הפלטה גם על מקור החום.
הערה: יש להיזהר שלא לכסות את הקדירה שהעבירוה מפלטה לפלטה אחרת בשמיכות וכדומה בשבת מכל צדדיה, אע"פ שעד עכשיו היתה מכוסה על גבי הפלטה הראשונה.
הדליק את האש תחת הבלעך (פח מתכת) או שחיבר את הפלטה לחשמל והתברר בשבת שכבר מערב שבת כבתה האש או הפלטה, או שכח להדליק את האש או להפעיל את הפלטה, דינו ככבתה האש בשבת .
כיבה בכוונה בערב שבת את האש תחת הקדירה בכדי להעבירה הסיר לפלטה או שכיבה פלטה אחת בכדי להעביר את הקדירה לפלטה אחרת מבעוד יום ונכנסה השבת ונזכר שלא הניח את הקדירה במקומה, אסור להניחה על גבי הפלטה, אלא יניח על גבי קדירה אחרת המונחת על גבי הפלטה, ובלבד שהאוכל מבושל כל צורכו.