מאמר לסוכות
מאת הרב מנחם ב"ר רחמים צדוק
ניסוך המים וניסוך היין בחג הסוכות
שני שיתין היו במזבח ששם היו מנסכים כל השנה את היין עם הקורבנות, ופעם בשנה היו מתנסכים יחד בעת ובעונה אחת גם היין וגם המים משני ספלים מכסף אל תוך אותן נקבים הקרויים בפי חז"ל שיתין.
במשך כל שבעת ימי החג שהם ימי שמחה היו מקריבים 70 פרים כנגד 70 אומות העולם ואיתם גם אותם הנסכים שציינו לעיל.
"המים הם מקור ההבדלה, ההבדלה היא אם התבונה, המתינות היא דרך לבינה, המים מורים את נתיב העיון, שהוא מתון מתון, בחיבור ובחיסור, בקישור פרט לפרט ובחריזת עניין לעניין… נמשלה התורה למים…ולשיטת ר' עקיבא הבריאה היא מים, ומעשה מרכבה – אש" [ מתוך "באר התלמוד עמוד 29 ]
היין – מחמת האלכוהול שיש בו שולט בו יסוד האש שהוא כאמור כנגד מעשי מרכבה, כלומר 'מדעי אלוהות' שהם נסתרים מהמון העם וידועים רק ליודעי ח"ן העוסקים בלימודם זה כל ימי חייהם מתוך חקירה ודרישה לדעת את דרכי ה' ומידותיו בעולם.
מי החכמה ומי הדעת שהם בריאה לפי ר' עקיבא הם בעצם מעשי בראשית… ומעשי בראשית הם מבואה לידיעת מעשי מרכבה היינו מדעי אלוהות.
את שני הנסכים הללו ציוותה התורה לנסך על גבי המזבח דווקא בחג הסוכות שבו שותפים לשמחה גם אומות העולם ואף מוזמנים הם להתנדב לבית המקדש קורבנות נדבה ובמו עיניהם יחזו את ניסוך המים והיין יחדיו לתוך אותן השיתין היורדים עד לתהום [ לפי ר' יוחנן סוכה מט א ] וכשישאלו מה טיבן של שני הניסוכין הללו, נשיב להם ונאמר, אלו הן נסכים כנגד מעשי בראשי וכנגד מעשי מרכבה.
ומהבית הזה שהוא בית תפילה הקורא לכל העמים כדי שיתעוררו לאותם המדעים ובכך יתקרבו לבורא עולם מעוצם ההתפעלות לנוכח מעשיו של הקב"ה בעולמו. ומכאן נולד רעיון השלום.
"רעיון השלום שהוא דם התמצית של תורת ישראל, אינו שלם כל עוד שאינו מקיף את כל האומות שכן זהו רעיון משיחי החובק זרועות עולם המגיע לשיאו בטכס הקרבת הקרבנות בחג הסוכות… 70 פרים עם הנסכים כנגד 70 אומות העולם. הרעיון הנשגב של ' וייעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם' אותו אמרנו בתפילות ימים נוראים, הינו ציר מרכזי לכל התפילות שלנו בראש השנה וכיפור כדי לפרוס סוכת שלום לא רק על בני עמנו שלומי אמוני ישראל, אלא גם על אומות העולם החפצים לדעת את ה' ולעבדו בלבב שלם. [ מתוך מעיין האגדה של ד"ר א. ארזי ]
המיזוג בין שני הנסכים הללו צריך להיות מותאם ביניהם שיישפכו יחד באותו הזמן, ושאלו חז"ל בתלמוד, והרי המים ממהרים להישפך מהר יותר מן היין? ויישבו את השאלה בכך שהיו עושים בספל של המים נקב יותר צר מהנקב שיש בספל היין ובכך שני הנסכים הללו ירדו לתהום בצורה שווה וממוזגת.
מכאן ניתן ללמוד שאת שני המדעים כלומר מעשי בראשית ומעשי מרכבה יש ללמוד אותם כשני מקצועות חובה המביאים את האדם לשלמות המעלות המדותיות ולשלמות המעלות ההגיוניות כלשון הרמב"ם. והעושה שלום במרומיו בין מעשי בראשית ולבין מעשי מרכבה שהוא עולם המלאכים הוא יעשה שלום עלינו ועל כל עם ישראל בפרוס עלינו סוכת שלום, סוכה שצל האמונה ירבה על האף והחמה שיש כנגדנו מצד אומות העולם שטרם השכילו ששלום כל משפחות האדמה אינו אלא בזכות קיומו של העם היהודי מכוח קיום התורה והמצוות שעליהם אנו אמונים יום יום שעה שעה.
תזכו לשנים רבות ולמועדים טובים אמן