פרשת תולדות
מאת: הרב מנחם בר' רחמים צדוק
"גּוּר בָּאָרֶץ הַזֹּאת וְאֶהְיֶה עִמְּךָ וַאֲבָרְכֶךָּ כִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת כָּל הָאֲרָצֹת הָאֵל וַהֲקִמֹתִי אֶת הַשְּׁבֻעָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָם אָבִיךָ"
מערכת היחסים בין א-לוהים, עם ישראל ארץ ישראל ותורת ישראל.
ההבטחה על הארץ כנחלת ישראל הודגשה לשלושת האבות ואף בשאר הכתובים שמעבר לגבולות התורה מציינים את השבועה של האל לאבות האומה הישראלית ואינם מתכחשים לה. שאלת השאלות היא, למרות שהארץ הזאת מובטחת לנו מפני הבטחת ה' לאבות והיא ירושה לנו מאת ה', האם אנו יכולים להתקיים בה? משל למה הדבר דומה? לאב שהשאיר נכסים ורכוש רב לבנו, האם יש ערובה שאותם נכסים יתקיימו בידו או שמא יאבד אותם? על שאלה זו כבר השיבה התורה במקום אחר באומרה
"כִּי תוֹלִיד בָּנִים וּבְנֵי בָנִים וְנוֹשַׁנְתֶּם בָּאָרֶץ וְהִשְׁחַתֶּם וַעֲשִׂיתֶם פֶּסֶל תְּמוּנַת כֹּל וַעֲשִׂיתֶם הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְהַכְעִיסוֹ" [דברים ד כה]
ספורנו – "להכעיסו. לסלק השכינה מישראל, כדי להיות כגויי הארץ בלתי משֻעבדים לתורת האל יתברך ומצותיו. עכ"ל.
והתגובה הא-לוהית? "הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן מַהֵר מֵעַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים אֶת הַיַּרְדֵּן שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ לֹא תַאֲרִיכֻן יָמִים עָלֶיהָ כִּי הִשָּׁמֵד תִּשָּׁמֵדוּן".
כיום לאחר אלפי שנות גלות השיב הקב"ה את שיבת ציון "ושבו בנים לגבולם" ומתנה יש… ירושה יש… מדינה, כלכלה, קשרים דיפלומטיים משגשגים גם יש… צבא וביטחון יש… עליה וקליטה של יהדות התפוצות לארץ המובטחת יש כשלושים אלף עולים בשנה בקירוב… לימודי קודש ולרבות אקדמיה ברמה המתבקשת יש… בנייה והתיישבות בכל חלקי הארץ יש ובתאוצה גבוה שלא ראינו מאז קום המדינה, ועוד כהנה וכהנה… הכל יש לנו ברוך השם. הנה לנגד עינינו רואים אנו איך מתקיימת השבועה בשלישית שבה הקב"ה נשבע לאבות "לזרעך אתננה" והוא נותן אותה גם בפעם הזאת. השאלה, האם תתקיים הירושה בידנו? ומצד מי עלולה היא להשמט מידינו ח"ו?
ישנם המדמים בנפשם שעיכוב הגאולה השלמה באה בעקבות פורקי עול תורה והערב רב שבתוכנו. כביכול הם הגורם לסילוק השכינה מישראל וחלות כל נבואות הזעם עלינו. אין זה נכון, ומחשבה בטלה היא לתלות את הקולר על צווארי הערב רב, שהרי גם הם היו בתוך גאולת עם ישראל בצאתם ממצרים כאומרו "וגם ערב רב עלה איתם", ואף
פסל מיכה [עבודה זרה] התלווה עם בני ישראל כשנגאלו משעבוד מצרים ואף חצה איתם את ים סוף ולא נמנעה התשועה מאיתנו בגללם. יתרה מזאת! מה שאנו מכנים כיום "חילוני" יש וייתכן שהוא הגורם המשלים לאותה הנפש הכוללת בתוכה את כלל ישראל, אך יהיו כאלו אשר יתמהו לנוכח דברַי אלו, אך למה שאומר דברים בשמי? הרי לפניכם דברי הראי"ה זצ"ל כפי שמובא בספרו [אורות התחיה מג] ככתבו וכלשונו.
"הנפש של פושעי ישראל שבעקבתא דמשיחא, אותם שהם מתחברים באהבה אל ענייני כלל ישראל לארץ ישראל ולתחיית האומה, היא יותר מתוקנת מהנפש של שלמי אמוני ישראל, שאין להם זה היתרון של ההרגשה העצמית לטובת הכלל ובנין האומה והארץ. אבל הרוח הוא מתוקן הרבה יותר אצל יראי ה' ושומרי תורה ומצוות, אף על פי שההרגשה העצמית וההתעוררות של כח פעולה בענייני כלל ישראל עדיין אמיצות אצלם, כמו מה שהם אצל אלה שרוח עוועים אשר בתוכם מעכר את ליבם עד כדי להתקשר בדעות זרות ובמעשים המטמאים את הגוף ומונעים את הרוח מלהיתקן, וממילא סובלת גם הנפש מפגמיהם. התיקון שיבוא של ידי אורו של משיח, שיעזור לזה הרבה דבר ההתפשטות של תלמוד רזי התורה וגילוי אורות חכמת אלוקים בכל צורותיה הראויות להיגלות, הוא שיעשו ישראל אגודה אחת ותתוקן הנפש של היראים שומרי תורה על ידי שלמות הנפש שבפושעים הטובים, והרוח של הפושעים האלה תתוקן על ידי השפעתם של יראי ה' שומרי תורה וגדולי אמונה, וממילא יבוא לאלה ולאלה אור גדול והופעת תשובה שלמה תבוא לעולם, ואז יהיו ישראל מוכנים לגאולה", עכ"ל .
השמתם לב? הרב קוק מכנה את החילוני בשם "פושע טוב", מדוע? מפני שהוא לא פחות יהודי ממני השומר תורה ומצוות. וזה שהוא פושע, זה רק מפני שאני לא מצאתי עדיין את הדרך להתחבר אליו, הדרך להתקשרות בין הדתי ללא הדתי דורשת הרבה אורך רוח ותבונה יתרה. הטענה של הקב"ה "וְהִשְׁחַתֶּם וַעֲשִׂיתֶם פֶּסֶל תְּמוּנַת כֹּל וַעֲשִׂיתֶם הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְהַכְעִיסוֹ" אינה מופנית לזה שמחזיק את פסל מיכה בידו, אלא לזה שהמציא אותו! מי הוא זה ואיזה הוא? עשו!!! הלבוש ב –"בגדי חמודות" המתראה כצדיק ותלמיד חכם. זקנו ופאותיו כאדרת שער, מהמחמירים ביותר, עד כדי לעשר את המלח ואת התבן… צייד נפשות בדרשותיו המרתקות… מראה את טלפיו לאמר 'ראו כשר אני' כשבכיס האחד סמרטפון 'כשר' ובכיס השני מכשיר 'לא כשר'. הוא נולד "עשוי" אין צורך בהכנה מרובה כדי להכשירו להוראה או לדיפלומה כזו או אחרת, עם קשרים טובים שם למעלה בחלונות הגבוהים כבר יסדרו לו את הדיפלומה והוא כבר מוכן ועשוי [לפורענות מעשיהו]. עליו נאמר "וְלָרָשָׁע אָמַר אֱ-לֹהִים, מַה לְּךָ לְסַפֵּר חֻקָּי וַתִּשָּׂא בְרִיתִי עֲלֵי פִיךָ" [תהלים נ טז], כשנטיב דרכנו כשומרי חומת הדת ונבער מתוכנו את ציידי הנפשות המתהדרים בלבושי חמודות ומחללים את השם, או אז יתאחדו כל הפלגים כהתאגדות ארבעת המינים ונהפוך לחטיבה אחת מושלמת. זה אפשרי ויש להאמין בכך! ובכך יתקיים בנו מאמר הכתוב "וַיֹּאמֶר לִי עַבְדִּי אָתָּה יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּךָ אֶתְפָּאָר" [ישעיהו מט ג].