תפארת הקריאה בפרשת 'שופטים'
ע"י הרב ד"ר (Ph.D.) ב"צ בר-עמ"י
מנכ"ל "אות-לעולם". המכון לחקר הלשון והכתב בישראל
יש להקפיד לקרוא נכון כל מילה וכל חלק ממילה, לקיים: "תורת ה' תמימה"!
להלן המלצה לחלק מהביטויים שיש להתייחס במיוחד בפרשה.
פרק י"ז
ט: וּבָאתָ – הטעמה ב'ת' מלרע לשון עתיד.
י"ב: לְשָׁרֶת – ההטעמה ב'ש', ה'ר' בסגול.
י"ד: וְיָשַׁבְתָּה בָּהּ – טעם נסוג אחור ל'ש'.
ה'ב' במילה 'בה' בדגש חזק מדין אתי מרחיק. מפיק 'ה'.
ט"ז: לֹא-יַרְבֶּה-לּוֹ – המילה 'ירבה' נהגית מלעיל בגלל המקף. ה'ל' במילה 'לו' בדגש חזק מדין דחיק. למשוך את המילה 'לו' כדי שלא יישמע 'לא'.
ט"ז: תֹאסִפוּן – מתג ב'ת', הטעמה ב'פ' מלרע.
י"ח: וְכָתַב לוֹ – טעם נסוג אחור ל'כ', מלעיל.
י"ט: וְקָרָא בוֹ – טעם נסוג אחור ל'ק', מלעיל.
פרק י"ח
א: יֹאכֵלוּן – מתג ב'י' הטעמה מלרע.
ג: וְהַלְּחָיַיִם – ארבע הברות, נקרא: 'וְהַ-לְּחָ-יַ-יִם'
ח: חֵלֶק כְּחֵלֶק – להפריד בין הדבקים (ק-כ)
י"א: וְיִדְּעֹנִי – ה'י' בחיריק חסר, ה'ד' בדגש חזק ובשוא נע.
י"ב: כָּל–עֹשֵׂה אֵלֶּה – טעם נסוג אחור ל'ע' מלעיל.
י"ד: נָתַן לְךָ – טעם נסוג אחור ל'נ' הראשונה.
פרק י"ט
א: וּבְבָתֵּיהֶם – ה'ב' הראשונה בשוא נע מדין כפולים, יש הסוברים בשוא נח.
צלו"ל. נ"ל: נח. השניה בקמץ גדול. שתיהן רפויות.
ה: וְנִדְּחָה – ה'ד' בדגש חזק ובשוא נע.
ו: יֵחַם – ההטעמה מלרע.
ח: וְנָתַן לְךָ – טעם נסוג אחור ל'נ' הראשונה, מלעיל.
י"א: וְאָרַב לוֹ – טעם נסוג אחור ל'א' מלעיל.
ט"ז: סָרָה – מלרע.
פרק כ'
ב: כְּקָרָבְכֶם – ה'ר' בקמץ קטן. ה'ק' בקמץ גדול, יש הסוברים בקמץ גדול.
צלו"ל. נ"ל: בקמץ גדול. ה'ב' בשוא נח.
ו: אֲשֶׁר נָטַע כֶּרֶם – אין כאן נסוג לאחור, במילה 'נטע'. ההטעמה מלרע.
ז: אֵרַשׂ – 'ש' שמאלית. מלרע.
י: וְקָרָאתָ – מלעיל.
י"ג: וְהִכִּיתָ – הטעמה ב'ת' מלרע, לשון עתיד.
המשנה את ההטעמה משנה משמעות הזמן לעבר.
ט"ו: הַגּוֹיִם–הָאֵלֶּה הֵנָּה – ה'ג' במתג ולא ב'י', (בן-אשר). דגשים חזקים באותיות:'ג' 'ל' 'נ'.
י"ט: לְתָפְשָׂהּ – ה'ת' בקמץ קטן, מפיק 'ה'.
י"ט: אֶת עֵצָהּ – מפיק ב'ה', (העץ שלה).
מי שאינו מפיק 'ה' משנה משמעות 'עצה' מלשון לתת או לקבל עצה.
פרק כ"א
א: בָּאֲדָמָה – 'ב' בקמץ.
ב: וּמָדְדוּ – 'ד' ראשונה בשוא נע (מדין כפולים). לכל הדעות.
ד: וְעָרְפוּ שָׁם – הר' בשוא נע. אין דגש ב'ש'.
ז: וְאָמְרוּ – 'מ' בשוא למרות האתנחתא.
ח: דָּם נָקִי – ה'ד' בקמץ גדול ולא בפתח.
ט: תְּבַעֵר – 'ב' בפתח.